Dua hari yang memenatkan

Salam,,
kali ni posting taip sendiri, dah banyak sangat paste artikel orang lain, kali ni aku nak bercerita tentang kerja yang memeningkan kepala otak aku...huhu...

Dua hari lepas, kerja aku kat office adalah configure dan upload content dan database untuk 2 cawangan syarikat aku bekerja. Jauh-jauh pulak tu, satu kat Thailand, satu lagi kat Vietnam.

Dedua website buat guna benda yang sama, yang beza die punya warna tema je. Untuk vietnam warna merah, yang satu lagi, thailand, guna warna gold.

Yang buat aku pening, memula sekali aku upload website tu, guna Joomla version 1.5.14,,
memang OK, cantik je website tu, cuma masa develop internally guna version 1.5.9,, dah la jadi conflict bila upload final design ke web hosting untuk thailand dengan branches. Dua hari ni aku dok pening configure 2 website ni la...nak buat kerja lain pun dah tak boleh.

Solution
Penyelesaiannya ada 2, dedua tu kerja gila sebenarnya. Tuhan je yang tau macam mane peningnya aku nak settlekan.

Yang pertama tu, aku uninstall Joomla 1.5.14, Install version 1.5.9 lepas tu upload content dari HQ ke sana satu persatu...

Yang kedua pulak, aku buat dua kerja sebenarnya, configure 1.5.9, tapi server tu tak compatible, uninstall balik version tu, cari Joomla version 1.5.15 (yang paling latest), install dan baru je aku sudahkan upload semua content untuk website ni.

So sekarang ni ada dua configuration untuk dedua server ni, satu guna joomla 1.5.9, satu lagi guna version 1.5.15,
memang kurang cantik configuration die, cuma aku kena pastikan dedua website tu OK, running smoothly untuk orang lain view.

Nak tengok website tu? Klik la link kat bawah, cuma perlu diingatkan, aku tukang upload je, design ada sorang lagi buat. Yang aku upload tu pun sebenarnya masih perlu dikemaskini, biarlah tukang buat tu yang update sebab die yang faham design web tersebut.

Memang aku pun boleh buat design web, cuma untuk projek ni die yang dapat, aku jadi tukang manage server je.

Vietnam Branch
Thailand Branch
HQ

Untuk development, gunakanlah joomla yang support CMS (content management system), yang mana link untuk download joomla boleh anda dapatkan di sini

Kepada mereka yang berminat untuk develop website, bolehla tinggalkan komen anda. InsyaALLAH saya akan hubungi anda dan kita boleh berbincang yang mana patut.

That's it for the moment. Aku nak sambung develop sistem aku pulak. Dah seminggu pending!

No comments:

Post a Comment