Kereta ku....

Saja nak bercerita pasal kereta aku,,, memandangkan ada banyak problem lepas beli, dan memerlukan banyak kos untuk jadikan die ok balik.......baiklah aku share kat sini, so semua orang yang singgah masuk dalam blog ni dapatlah rujukan (yang mana boleh diambilla yer...) oleh mereka yang nak tau bagaimana susahnya maintain sebuah kereta..., huhu....

Baiklah,, sebagai intro, kat bawah adalah kereta aku,, Proton Iswara 1.3, JHB X8X6, keluaran 2003, kalau nak tau ni antara model iswara yang last sebelum iswara LMST (iswara special edition, warna silver), dan sebelum iswara LMSS (iswara kereta kebal/tin milo/etc),,

Front View
Ni bahagian depan.....

Back View
Ni pulak bahagian belakang....

Aku amik kereta ni awal Julai 2010, maknanya masa aku menaip post ni, kereta ni dah pun berusia 2 bulan di tangan aku...

Antara benda yang major, yang telah aku buat pada kereta aku ni, berdasarkan masalah adalah seperti berikut:

a. Distributor.....

Ni die distributor ke 3 yang dah masuk dalam kereta aku,,, memula punya distributor,, memang canggih...modified baik punya....sebab standard distributor tak tarik api dari bahagian lain, tapi distributor aku siap ada extra cable untuk provide api untuk plug... Kata mekanik aku, distributor modified macam kereta proton saga lama..... Masa beli tu aku dah perasan, cuma aku ingatkan standard......rupanya dah modified baik punya....
Seminggu je distributor tu aku pakai...lepas tu aku g tanya bengkel.... cuba mintak tukar....barulah kedai kereta tu bagi aku distributor recond.....
Distributor recond ni pulak....aku pakai sebulan lebih jer......sib baik die buat hal lepas raya.....simptom die, kete mati tiba2....tengah panaskan enjin ni,, alih2 terus diam jer.....
so aku pergila tanya bengkel lagi......test2 dengan distributor bengkel...die yang confirmkan distributor aku rosak.....
So,, conclusionnya...pakailah distributor ORIGINAL....memang berbaloi.....walaupun terpaksa bayar mahal... boleh dapat 2 distributor recond/kedai potong....tapi pada aku,,, baiklah pakai yang ori PROTON....sebab aku lebih confiden dengan kereta aku sekarang setelah pakai yang original......

Jom tengok distributor ori kat bawah....
Proton Iswara Original Distributor

Tengah2 adjust distributor tu, spark plug cable pulak rosak...so...tukar baru lagi......pun original jugak...
Proton Iswara Original Cable Plug

b. Voltage Stabilizer

Dah pasang distributor...aku decide pasang VS kat enjin bay kete aku....tujuannya senang jer...nak pastikan supply elektrik yang
constan ke semua bahagian enjin aku....
jom tengok gambar kat bawah....
Raizin VS

ni pasang kat tepi distributor
Dekat Distributor
ni plak pasang kat bahagian tepi air filter
Sebelah Air Filter
lepas tu ada sambung lagi ke firewall
Firewall
last sekali sambung ke bahagian kanan body
Right Body
-Actually aku dalam proses nak tambah lagi grounding point yang bersesuaian, body kiri, alternator, starter, etc etc....tapi tulah...nak carik kabel 4ga kat area pasir gudang ni punyalah payah.....belum lagi tanya pasal connector.....
kalau tak,, dah lama aku amik gambar...lepas tu letak kat sini....
Tengoklah..aku nak cuba carik kat melaka..kalau ada....bila dah ada...akan diuploadkan dalam blog ni...

c. Suspension

Biasalah kalau amik kereta second....yang tak berapa OK pun die akan kata OK..... bila aku tanya bengkel pasal absorber depan....die suggest suruh aku tukar....
so...ni la absorber aku.... Warna maroon lagi....APM Performax Gas Absorber, katanya keras, tapi sedap untuk menyerap hentakan......Walaupun aku tak berapa yakin dengan APM....sebab dah pernah terkena beli spring APM yang keras giler..... aku yakinkan jugak.....
Hasilnya...ni lah die kerja aku........dah beli,, pakai selama dekat sebulan....memang sedap.....
tak percaya...cubalah...ahaks.... ;)
Standard Front Spring With APM Performax Gas Absorber
Hmm....cuma tulah...bila depan dah pakai absorber keras...aku tekan2 die tak nak turun.....disebabkan aku taknak kalau ramai orang naik kat belakang kereta aku terdongak.... aku decide pasang Spring Heavy Duty kat bahagian belakang kereta aku..... masuk lah die spring Heavy Duty Nissan Sunny....
Rear Spring
Hasilnya,, sedap beb....bukan kata depan je..belakang pun ikut keras sekali walaupun pakai absorber standard.....

d. Lower Arm...

Masalah selepas masalah.....huhuh.... Kereta aku melayang pulak....masa baru2 beli...tak perasan sangat sebab aku tak bawak laju.....kereta baru dapatlah katakan..... :)
Tapi bila dah lama2....test kat highway E22,, melayang-layang pulak kereta aku ni.....
tengok punya tengok.....problem nye datang dari Lower ARM,, problemnya kanan jer....tapi alang2 nak tukar.......tukar kiri kanan......
Jom layan gambar....
Lower Arm

Dah...tu je kot buat masa ni....

ada lagi projek aku...antaranya aku nak tinted cermin, nak pasang spoiler bumbung dengan belakang.....sport rim,,, banyak lagi la.....
..tapi belum ada rezeki lagi nak buat,, kena mula menabung balik sebab account hampir kering selepas raya.....
besides, aku kena standby duit nak repair compressor memandangkan ada tanda2 nak kong.....
dah berbunyi2....tapi diam lepas aku tembak WD-40,, la ni tunggu je la kalau kong..alamat kopak lagi sebelah tangan....huhuhu......

Kesimpulannya, kalau nak compare antara kereta lama, kancil 850 dengan iswara ni,,, lagi baik kereta iswara ni kot....lebih selesa....nak bawak isteri, family selesa sangat kalau nak compare dengan kancil...besides spare part pun senang, dan maintenance pun lebih kurang je...

Harap2 takde apa yang KO lepas ni......hidup enjin, terus jalan...maintenance 3 bulan normally....
Hope so...

Hingga aku menaip kembali.....

2 comments:

  1. saya pun pakai iswara a/b
    bro nak tanya berapa harga spring heavy duty tu?
    and kalau pakai absorber apm performax + rim 15' sagat tak kete kat bhgn blkg?
    lagi satu keras tak kalau kete full load?

    ReplyDelete
  2. thanks for commenting...

    sorry lambat sangat reply.....
    spring heavy duty kalau tak silap RM80 rasanya..
    kalau pakai rim 15 dgn apm tu, tak sagat la...arch belakang iswara luas,,,
    my 2 cent... ;)

    ReplyDelete