Kawal Pemakanan Anda

ADAKAH LIST DI BAWAH INI MERUPAKAN PERKARA SEHARIAN YANG ANDA SELALU AMBIL..?? JIKA YA...PIKIR2 LA...

1. ALKOHOL - pengambilan alkohol boleh menyebabkan kerosakan otak jika diambil dalam kuantiti yang banyak.Menurut kajian,jika pengambilan alkohol melebihi 10 peratus,ia mampu merosakkan hati , buah pinggang dan juga hati.Kualiti hidup seorang wanita yang mengambil alkohol juga merosot kerana mudah mengalami keguguran.

2. NIKOTIN - Biasanya dalah daripada ROKOK. Nikotin ini dapat menyebabkan kanser walaupun diambil pada kadar yang rendah. Ia juga merupakan RACUN bagi saraf

3. KAFEINA - adakah anda pengemar kopi...PASTIKAN anda minum kopi 2 cawan sehari sahaja.Ini kerana kopi mengandungi kafeina yang boleh meransang pelepasan kalsium pada tulang iaitu OSTEOPOROSIS.

4. LEMAK - walaupun lemak penting untuk menyerap vitamin A,D,E dan K , pastikan ia tidak ambil secara berlebihan kerana ia boleh meningkatkan kadar kolestrol dan menyebabkan obesiti (kegemukan).

5. ASID BORIK - terdapat banyak dalam makanan kita terutamanya dalam industri pembuatan mi ( sebagai pengenyal mi ) .Ia boleh menyebabkan pengumpulan racun dalam badan yang menjejaskan fungsi hati dan juga buah pinggang

6. MONOSODIUM GLUTAMAT ( MSG ) - bahan penyedap dalam makanan yang sebenarnya memberi kesan yang amat menakutkan walaupun di ambil sedikit sahaja.MSG menghasilkan racun yang terhimpun dalam badan dan boleh menyebabkan kerosakan kepada organ-organ dalaman.

7. PERWARNA MAKANAN - pewarna makanan yang digunakan untuk membuat kuih sebenarnya boleh merosakan fungsi buah pinggang kerana mengandungi racun. Sebagai langkah gunakan lah pewarna semulajadi seperti perahan daun pandan atau perahan kunyit.

Source, Jiwang.ws

So,, moral of the story, since kebanyakan benda menyentuh tentang pemakanan, jagalah pemakanan anda, sentiasa pastikan diri sentiasa dalam keadaan sihat,, so that kite boleh bekerja, bagi nafkah untuk family...

Selamat Membaca!

No comments:

Post a Comment