Shipping system and company website

selang 2 hari aku menaip lagi... ;)

kali ni nak bercerita tentang 2 benda yang aku buat sepanjang minggu ni......

A. Website

baru2 ni aku disuruh untuk buat website tempate untuk company aku ni.... ;)
memandang aku ngn sorang lagi member kat tempat kerja ni boleh la buat design,,,, so kitorang disuruh untuk godeh2 joomla untuk buat design website company aku ni.....
so kerja aku,,, carik satu template yang ok....then modify untuk jadikan template untuk website company ni.....
and finally hari selasa lepas....dah pun siap template aku tu untuk management pilih sometime next week....nak tgk snapshot template tu? tgk la kat bawah....

template

B. Shipping System

Sistem ni yang paling susah kot pada aku.. ;) tapi akhirnya setelah 6 bulan aku bekerja keras untuk siapkan benda ni....sistem ni akhirnya akan jalan jugak minggu depan.....
cuma aku tersalah tarikh plak....ingatkan nak live hari isnin,,, tapi tak boleh sebab ada meeting ngn vendor...huhuhuhuhuh...terpaksa aku tangguhkan sampai hari selasa atau rabu....

flow sistem ni......hmm....setiap kali kapal masuk kat port....shipping agency ni akan jadi caretaker diorang,,, semua kemudahan yang diorang request akan cuba dipenuhi......kire macam cinta separuh mati la ni... :-p
daripada nak transfer crew, nak tido hotel, nak keluarkan sparepart kapal, nak request air....semua benda tu akan direkodkan n at the end of the day,,, billing person yang jaga sistem ni akan issue invoice untuk semua kerja yang bebudak agency ni buat......
ada 6 module seingat aku....
crew change, hotel booking, forwarding/trucking,other request, passenger boat, others ngn billing.....

bila dah live sistem ni,,, at the end of the day,,, semua aktiviti akan direkodkan...n untuk final phase, akan ada integration ngn financial system untuk rekodkan revenue yg shipping agency dapat untuk kerja2 diorang....

nice right? not that nice for early stage of development,,,, pening ngn change request daripada user.....
n skang bila dah ready for live.....takde nak tukar2 lagi dah....sila lah pakai sistem yang aku dah buat ni.....

snapshot untuk sistem ni ada kat bawah...sila2 lah tgk..... ;-)

shippingsnapshot

berminat nak buat sistem? setakat ni aku dah berjaya develop 4 sistem untuk company aku skang.....
untuk web based system...aku rasa takde masalah kot nak buat...yang penting sanggup kuar duit n insyaALLAH aku pun akan deliver yang terbaik untuk orang yang nak servis ni....

good day everyone.....
have a nice weekend as well.....

No comments:

Post a Comment